Opdrachten Mediawijsheid

Opdracht 1: Webdetective 
a. Maak van de speuropdrachten het tabblad "Vragen stellen". Schrijf een kort verslag over de informatie.

Als je onderzoek wilt gaan doen is het belangrijk dat je de goede vraag stelt zodat je ook bij de informatie komt die jij nodig hebt.

Doorloop deze punten hieronder om te een goed onderzoek te komen.

Hoofdvragen opstelling;
- De doelgroep
- De stelling

Hoofdvraag ontleden;
Deelvragen bedenken
Wie, Wat, Waar, Wanneer, Waarom, Hoe, Welke

Waar vind ik wat;
Op basis van de deelvragen ga je na wat voor soort bronnen je nodig hebt.
- Wetenschappelijk onderzoeken
- Kranten, tijdschriften en artikelen
- Internet
- Boeken
- Eigen onderzoek

Zoektermen bedenken
Informatie verzamelen
Informatie selecteren
Informatie controleren

Kodak;
- Kwaliteit
- Oorsprong
- Doel
- Actualiteit
- Kwantiteit
Je gaat dus kijken of je informatie correct is.

Verwerken van je informatie
Evalueren

b.
Maak van de speuropdrachten het tabblad "Bronnen onderzoeken". Schrijf een kort verslag over de informatie.

Waar let je op bij het bekijken van een site?

- Kritisch zijn wat je gevonden hebt.
- Informatie vergelijk met andere sites
- Kijk naar de maker en van site en zijn motieven
- Kijk naar het doel van de site

Welke informatie geeft een URL?

URL Staat voor:
Uniform: gelijke
Resource: bron
Locater: bepaler

URL is een internetadres.
URL bevat informatie over de organisatie of persoon die de site ter beschikking stelt.
Een URL bestaat uit een aantal onderdelen namelijk:

http://www.school.org.uk/~john/index.html

http:
Het eerste gedeelte van het internetadres laat zien welk soort protocol je nodig hebt om de pagina te kunnen zien.
http staat voor hypertext transfer protocol.

www:
www staat voor World Wide Web. Het is het begin van de naam van de host computer waar de webpagina op staat. De naam van de computers die zijn aangesloten op het Web begint meestal met www.

school:
De domeinnaam bevat meestal de naam of afkorting van de instelling die de informatie op het Web zet.

org:
Uit een organisatiecode blijkt wat voor soort organisatie de eigenaar van de site is. Bijvoorbeeld, com (commerciële instelling) of  org (niet commerciële instelling)

uk:
De landcode geeft aan in welk land de computer staat waarmee de site op internet wordt geplaatst. Bijvoorbeeld: .nl (Nederland) en uk (Groot-Brittanië)

~ john:
Dit tekentje ~ betekent dat het vaak om een persoonlijke site gaat. De site bevat eerder persoonlijke meningen.

Index.html:
Als laatste zie je de naam van een folder, bestand of een onderdeel van de site van het genoemde domein.

Wat kunnen doelen zijn van een site?
- Informeren
- Vermaken
- In contact brengen met mensen
- En sommige sites geven alleen een overzicht van links naar andere sites.

 

Een goede site geeft antwoord op de volgende 3 vragen:
- Voor wie is de site bedoeld?
- Waar gaat de inhoud over?
- Wat wil men bereiken met de aangeboden informatie?

Als je geen antwoord kunt vinden op deze 3 vragen, dan heeft de “Webdetective” de volgende tips voor je:
- Voor wie is de site bedoeld? Als het voor kinderen bedoeld is, dan zijn er veel plaatjes te vinden. Als het voor volwassen bedoeld is, dan is er waarschijnlijk veel tekst met moeilijke woorden te vinden.
- Hoe ziet het menu er uit? Heeft de site een sitemap? Krijg je op deze manier een goed idee van de inhoud van de site?

 

Bereikt de site haar doel?
Bekijk één pagina van een site en doorloop de volgende stappen om erachter te komen of de site haar doel bereikt.
Dit zijn de stappen:
- Bedenk wat je verwacht op deze site te vinden.
- Lees de aangeboden informatie goed.
- Voldoet deze informatie aan je verwachtingen?
- Zijn er afbeeldingen om de informatie te ondersteunen?
- Begrijp je door deze beelden de informatie ook beter?

Zo ja, dan wordt het doel van de site waarschijnlijk bereikt.

 

Je bent op zoek naar informatie en hebt een site gevonden. Is die site geschikt voor jou? 

Om daar achter te komen moet je de volgende stappen doorlopen:
- Bedenk 3 vragen over het onderwerp van de site. Ga uit van wat je denkt dat de site je zal bieden.
- Lees de informatie die je gevonden hebt door en probeer een antwoord te vinden op je vragen.
- Hoe meer antwoorden je vindt, des te waardevoller de site zal zijn voor het bereiken van je doel.

De naam en de doelstelling van de maker horen goed zichtbaar aanwezig te zijn op de homepage van een site.

Kijk achter de volgende knoppen als de homepage hierover geen informatie geeft. 

FAQ: Frequently asked questions. Hier wordt antwoord gegeven op veel gestelde vragen.

Over deze site: Hier wordt informatie gegeven over de site en degene die er verantwoordelijk voor is.

Contact: Hier vind je gegevens als een adres, telefoonnummer en routebeschrijving.

Disclaimer: Hier wordt meestal aangegeven dat de maker niet verantwoordelijk is en niet aansprakelijk gesteld kan worden voor onjuiste informatie of verkeerd gebruik van de informatie op de site.

Colofon: Hier staat vermeld wie de vormgever van de site is en wie verantwoordelijk is voor de techniek van de site. ‘

Door wie is de informatie geschreven?

Als je de naam van de maker hebt gevonden, wil je natuurlijk ook weten of deze wel voldoende kennis heeft om over het onderwerp te schrijven.

Er zijn in de meeste gevallen 2 mogelijkheden namelijk:
1. De informatie is afkomstig van een organisatie.
2. De informatie is afkomstig van één of meer personen.

Is de informatie geloofwaardig en nauwkeurig?

Als je wilt weten of de informatie betrouwbaar is, geef dan antwoord op de volgende vragen:
1. Wat is je eerst indruk van de site?
2. Hoe is men aan de informatie gekomen?
3. Bevat de site een bron verwijzing?
Let ook op de volgende aanwijzingen:
- Veel typefouten en spellingsfouten betekenen vaak dat de site niet nauwkeurig is gecontroleerd.
- Bekijk ook andere sites over hetzelfde onderwerp en vergelijk deze met elkaar.
- Als een site niet alleen haar eigen mening over een onderwerp geeft, maar het ook van een andere kant bekijkt is dat een pluspunt.
- Soms wil een site je een bepaalde mening opdringen. De informatie kan daardoor minder betrouwbaar zijn.

 

Wanneer heeft de laatste update van de site plaatsgevonden?
Er is een manier om achter de echte laatste update-datum te komen, daarom…

Doe de datumcheck!
Ga naar een willekeurige site,

type in de adresbalk: Javascript: alert (document.lastModified)
En druk op enter.

Deze datum werkt helaas niet altijd.


Waaruit blijkt het onderhoud van een site?

Dode links worden vaak veroorzaakt door slecht onderhoud.

 Sites met heel veel links hebben regelmatig onderhoud nodig.

 Als menuknoppen of andere knoppen op een site niet meer goed werken, zal dit te maken hebben met slecht onderhoud.

 Bij een slecht onderhouden site, mag je zeker vraagtekens plaatsen bij de actualiteit en betrouwbaarheid van de informatie.

 

c. * Gebruik de checklist om drie informatieve websites voor kinderen te beoordelen.

    * Schrijf per website een commentaar van 100 woorden waarin je aangeeft wat je goed vindt en wat er verbeterd kan worden.    Baseer je op de checklist

    * Kopieer de uitkomsten en sla deze in het word document op.

www.schooltv.nl
22punten 16-23 punten (maximaal aantal te halen punten: 35)
Deze site scoort heel behoorlijk, maar het kan altijd nog beter. Bekijk de informatie kritisch. Probeer een aanvullende site te vinden die beter scoort. Als er reclame op de site voorkomt, dan is dat uiteraard zeer nadelig voor de score, terwijl de site misschien op andere punten goed voldoet.
Mijn mening: Ik vind dit een goede site. De site is erg leerzaam voor zowel jong als oude mensen. Verder vind ik dat de site er erg verzorgt en overzichtelijk uit ziend. Het is overzichtelijk omdat je makkelijk naar andere tabbladen kan. Ik ben bij deze site geen verbeter punten.

www.zapp.nl
20punten 16-23 punten (maximaal aantal te halen punten: 35)Deze site scoort heel behoorlijk, maar het kan altijd nog beter. Bekijk de informatie kritisch. Probeer een aanvullende site te vinden die beter scoort. Als er reclame op de site voorkomt, dan is dat uiteraard zeer nadelig voor de score, terwijl de site misschien op andere punten goed voldoet.
Mijn mening: Ik vind dat deze site er mooi en overzichtelijk uitziet. Ook vind ik het een aantrekkelijke site voor kinderen doordat er allemaal video’s opstaan. Maar wat ik een groot min punt vind is dat er niet op de site wordt duidelijke gemaakt waar de tv-programma’s over gaan. Als je dat wilt weten moet je naar andere links toe gaan. En die links werken niet altijd even goed. Ze zouden bij elk tv-programma een korte uitleg kunnen geven.

www.barbie.com
11punten 8-15 punten (maximaal aantal te halen punten: 35)
De betrouwbaarheid en kwaliteit van deze site laat te wensen over. Wil je de informatie toch gaan gebruiken, bekijk deze dan kritisch en neem niet zomaar alles aan wat er staat. Beter is om verder te zoeken op internet naar een meer betrouwbare site. Wordt er reclame gemaakt op de site, dan zijn er een aantal punten in mindering gebracht. Dit kan voor een deel de oorzaak zijn van de lage score.
Mijn mening: Ik vind dat deze site er leuk uitziet voor kinderen. Ze kunnen er van alles op beleven, zoals spelletjes. Ook vind ik het goed dat kinderen goed worden weerhouden van pagina’s die bedoeld zijn voor volwassen. Ook worden kinderen enigszins tegengehouden om op een site te komen waar ze wat kunnen kopen. Maar wie en wat er nou precies allemaal achter de site zit kan je niet zien. Ook kan je niet zien wanneer de site voor het laats is geüpdatet.

Opdracht 2: Mediawijsheid

Schrijf na het kijken van de video’s een stuk van een 1 A4-tje (400 woorden):

a Wat mediawijsheid is.
Mediawijsheid is de kennis die mensen hebben over het omgaan en de mogelijkheden met de media (internet, telefoon, ipad e.d.) Je hebt bepaalde kennis, vaardigheden en houding nodig om met het internet om te gaan. Je moet je bewust zijn van de nadelen van het internet. Zoals schending van privacy. Het documenteren van je gegevens. De mogelijkheid van grooming en pesten op het internet.  Maar ook moet je weten hoe je op internet moet zoeken naar informatie over bepaalde onderwerpen. Tegenwoordig wordt er veel gebruik gemaakt van computers en mobiele telefoons en zie je bijna geen gewoon informatie boek meer op tafel liggen. Ook kunnen we zelfs kleding online kopen. En we moeten steeds meer formulieren via internet invullen en versturen. Internet gebruiken we dus tegenwoordig overal voor daardoor hoeven we de deur bijna niet meer uit. Dan is het wel fijn om te weten hoe je dit moet en kunt gebruiken.

b. Waarom zou mediawijsheid onderdeel van de lessen op school moeten zijn?
Kinderen en jongeren moeten zich bewust worden van de voordelen maar ook van de nadelen van het internet. Ook is het voor jongeren belangrijk om te weten hoe ze informatie op kunnen zoeken via het internet, voor eventuele verslagen. Maar het is heel belangrijk dat jongeren en kinderen leren dat ze niet zomaar alles op het internet kunnen zetten omdat iedereen dat dan kan bekijken. Of dat ze in contact kunnen komen met vervelende mensen. Pesten via internet is ook een belangrijk onderwerp die zeker op alle scholen behandeld moet worden. Er wordt namelijk veel gepest via het internet.

c. Leg uit wat grooming is en hoe het werkt.
Grooming is digitaal kinderlokken. Het gebeurd tijdens het chatten via bijvoorbeeld Facebook. De groomer/kinderlokker doet zich voor als een populaire jongen of meisje van jou leeftijd. Deze persoon is in werkelijkheid een heel stuk ouder. Hij probeert vertrouwen te winnen, dit zal die proberen door over iets te praten wat je gemeen met elkaar hebt. Maar in werkelijkheid is dit dus niet zo. De kans is groot dat hij die informatie van jou heeft gevonden via je profiel. Je zult het niet doorhebben maar op een of andere manier zal hij steeds meer informatie van je verzamelen. De gesprekken die je met hem of haar hebt zorgen voor een fijn gevoel. Je hebt het gevoel dat je begrepen wordt en dat je je verhaal kwijt kunt bij die persoon. Je wordt er heel blij van en daardoor groeit je vertrouwen in eigenlijk een vreemd persoon. Op een bepaald moment zullen de onderwerpen overgaan in seks. De persoon met wie je chat zal daar steeds meer over vragen en uiteindelijk zal hij vragen of je je wilt uitkleden voor de webcam. Of om ergens af te spreken om ergens seks te hebben. Dit is heel erg en het is verboden. Een ouder persoon mag zich niet voor doen als een ander om jou te laten denken dat je afspreek of aan het chatten bent met een kind van eigen leeftijd.

d. Welke aspecten zou jij belangrijk vinden om te behandelen?
- Grooming op internet, want ik vind dit heel erg. En ik vind het belangrijk dat iedereen hier vanaf weet  dat dit gebeurt en hoe je ermee om moet gaan als je er in vast zit.
- Cyberpesten, want dit gebeurt tegenwoordig steeds meer. Sinds iedereen sociaal media heeft, wordt er flink gepest via het internet.

Opdracht 3: Reageer op de volgende stelling
Schrijf een reactie op de volgende stelling, in een 1/2 A4-tje (200 woorden)


Over internetsex met leeftijdsgenoten moeten we niet moeilijk doen, dat is gewoon onderdeel van de internetgeneratie.

  1. Geef minimaal 2 argumenten voor en twee argumenten tegen.

Argumenten voor:
- Iedereen moet het zelf weten iedereen heeft eigen verantwoordelijkheid.
- Kinderen moeten kunnen experimenteren op het gebied van seksualiteit. Dat hoort bij hun  ontwikkeling.

Argumenten tegen:
- Kinderen kunnen nog niet genoeg voor zichzelf opkomen als er iets gebeurt wat ze niet willen. Ze weten nog niet goed hoe ze daarop moeten reageren.
- Kinderen beseffen de gevaren van internet seks niet.

b. Geef je eigen mening over dit onderwerp.
Ik ben tegen deze stelling, want kinderen beseffen de gevaren nog niet van internet seks. Daarom vind ik dat ouders hun kind tot een bepaalde leeftijd in de gaten moeten houden waar hun kind mee bezig is op de computer. Ik zou er als ouder alles aan doen, om te voorkomen dat een scene van mijn kind op het internet komt te staan. Ook denk ik dat een kind het moeilijk vindt om voor zichzelf op te komen als er iets gebeurt wat ze niet willen. Dat ze het daarom maar gewoon doen, en dat ze er dan later spijt ervan krijgen. Daarom ben ik tegen deze stelling. Maar ik vind wel dat kinderen (jong volwassen) moeten kunnen experimenteren op het gebied van seksualiteit, want dat hoort bij hun ontwikkeling. Maar dan niet via internetsex, maar op een andere manier.  

Opdracht 4: Opvoedingsstijl
Doe de quickscan voor kinderen tot 12 jaar en voor kinderen ouder dan 12 jaar.

http://www.mediaopvoeding.nl/quickscan

4 a. Knip en plak de uitslag in je word bestand (alleen het bovenste stukje).
Voor ouders van kinderen tot 12 jaar:
Uw mediaopvoeding kan worden getypeerd als ‘actief’. U heeft nagedacht over welke grenzen u wilt stellen en u heeft regels afgesproken met uw kind. Bijvoorbeeld over wat er wel en niet mag op internet en over hoe lang uw kind mag gamen of surfen. Dat is verstandig, en duidelijk voor uw kind. Maar komen uw regels wel over?


Voor ouders van kinderen vanaf 12 jaar:
Uw media-opvoeding kan worden getypeerd als ‘actief’. U heeft nagedacht over welke grenzen u wilt stellen en u heeft regels afgesproken met uw kind. Bijvoorbeeld over wat er wel en niet mag op internet en over hoe lang uw kind mag gamen of surfen. Dat is verstandig, en duidelijk voor uw kind. Maar klopt dat wel?

4b. Beschrijf in eigen woorden je opvoedingsstijl en mening in een ½ A4-tje.
Het belangrijkste in een opvoeding vind ik het vertellen waarom er regels zijn op het gebied van media.  En ook consequent met deze regels om te gaan. Zo begrijpen en leren kinderen waarom iets wel of niet mag. Je kan er niet van uitgaan dat je kind nooit iets verkeerds doet op het internet. Ik vind het daarom belangrijk om af en toe te kijken wat “mijn” kind op het internet doet. Verder vind ik het belangrijk om samen profielen aan te maken, en om er voor te zorgen dat er geen verkeerde vrienden op de profielen komen te staan. Als laatste vind ik het belangrijk om een tijdsduur aftespreken. Dus hoe lang ze bijvoorbeeld achter de computer e.d. zitten, want ik vind het niet goed als ze de hele dag ermee bezig zijn.

Opdracht 5: Leeftijd en begeleiding
5 a. Lees de achtergrondinformatie op de website; http://www.mediaopvoeding.nl/quickscan over de leeftijdscategorie waar jij stage in loopt (of graag stage in wilt lopen). Deze informatie staat rechtsboven.
4-6 jaar.

5 b. Geef welke aspecten nieuw voor je waren, interessant zijn, jij belangrijk vindt voor de opvoeding etc.

Wat ze zien of spelen:
- Ze zien graag educatieve tv-programma’s 

- Oudere kleuters hebben een voorkeur voor programma’s met fantasiefiguren.
- Ze ontwikkelen een heel duidelijke eigen voorkeur.
- Kleuters beginnen met spelen van games en het bezoeken van sites. Ze kiezen voor games en sites die ze al kennen en gaan nog niet zelfstandig opzoek naar nieuwe websites.

Wat ze graag lezen:
- Kleuters krijgen interesse in verhaaltjes waar emoties een rol spelen.

- Ze kiezen voor verhalen die gaan over herkenbare onderwerpen.

Mediaontwikkeling:
- Het mediagebruik wordt een dagelijks ritme, dat kinderen ook als zodanig herkennen.

- Het liefst kijken kleuters samen met een volwassene tv. Kleuters willen graag praten over wat ze zien en horen of lezen omdat ze over alles nu zelfstandig gaan nadenken.
- Ze spelen graag dingen na die ze in tv-programma’s of computerspelletjes hebben gezien. Hierdoor verwerken ze wat ze gezien hebben. Als ze agressie hebben gezien zie je dat terug in hun spel. Hetzelfde geldt voor angstige momenten.

Typische oudervragen:
- Kan ik mijn kind alleen laten kijken, gamen of surfen?

- Hoe kan ik voorkomen dat mijn kind op internet van alles ziet wat ik niet wil?


Opdracht 6: Twee interviews met kinderen

Linde, 6 jaar.

  1. Heb je een TV thuis?
    Ja
  2. Mag je vaak TV kijken?
    Ja elke dag.
  3. Mag je de hele dag TV kijken van je ouders?
    Nee vanaf 5 uur, maar als ik ziek ben mag ik wel de hele dag TV kijken.
  4. Welke programma’s kijk je?
    Violetta
  5. Kijk je alleen naar de TV of samen met papa en mama?
    Mama kijkt vaak met mij mee.
  6. Mag je alle programma’s zien op de TV?
    Nee niet allemaal, maar ik weet niet welke niet. Maar een keer was ik een heel spannend programma aan het kijken en toen drukte mama dat programma weg omdat ik dat niet mocht zien.
  7. Hebben jullie een computer thuis?
    Ja
  8. Mag je wel eens op de computer?
    Ja
  9. Wat doe je dan op de computer?
    Ik ga naar spel.nl daar zijn hele leuke spelletjes.
  10. Doe je dat alleen of met papa en mama?
    Soms speelt papa mee.

Carmen, 12 jaar.

  1. Heb je een TV thuis?
    Ja
  2. Kijk je vaak TV?
    Ja eigenlijk elke dag wel.
  3. Mag je de hele dag TV kijken van je vader?
    Nee niet de hele dag want, ik moet ook andere dingen doen van mijn vader, zoals huiswerk.
  4. Naar welke programma’s kijk je?
    Naar de kids top 20 en naar alle programma’s van zapp.
  5. Kijk je alleen naar de TV of samen met je vader en je broertje?
    Dat is verschillend.
  6. Mag je alle programma’s zien op de TV?
    Nee ik mag niet naar Pokémon kijken. Maar dat vind ik niet erg, want het is toch een stom programma.
  7. Hebben jullie een computer thuis?
    Ja
  8. Mag je wel eens op de computer?
    Ja
  9. Wat doe je dan op de computer?
    Verschillende dingen maar ik kijk vaak op papa’s Facebook.
  10. Hebben jullie een Ipad?
    Ja
  11. Mag je wel eens op de Ipad?
    Ja heel soms.
  12. Wat doe je daar dan op?
    Papa heeft daar allemaal leuke spelletjes op staan en die ga ik dan spelen. 

 

Opdracht 7: Een interview met je stagebegeleid(st)er/andere opvoeder
Bedenk van tevoren 5 vragen.

Interview je stagebegeleid(st)er over de rol die de leraar/school heeft over het aanleren van gezond mediagedrag en het herkennen van gevaren.

  1. Worden er in de klassen veel gebruik gemaakt van de media?
    Ja er wordt zeker veel gebruik gemaakt van de media. We hebben hier op school veel tablets en ipads daar werken de kinderen mee tijdens de lessen. Ook staat er in elke klas een digibord en daar wordt veel gebruik van gemaakt. Zoals je weet geven wij hier in de klas digibord taal lessen. En we gebruiken het digibord om huis boompje beestje te kijken.
  2. Wat moet je als leerkracht doen als een leerling via Whatsapp wordt gepest?
    Wij proberen dit te voorkomen doordat we hebben gezegd dat het verboden is om je mobiele telefoon mee te nemen naar school. Maar als dit dan toch na schooltijd gebeurt en wij komen daar achter dan lichten we de ouders in. En we gaan met de kinderen praten. Of we leggen aan de hele klas uit hoe erg dit is. Maar gelukkig is dit nog niet voorgekomen op deze school.
    Hebben jullie, als leerkrachten van jullie school wel eens een voorlichting gehad over mediagebruik?

    Ja, we hebben wel een digibord lessen gehad. De voorlichting ging over hoe we het konden gebruiken tijdens de lessen.
  3. Wat vind je van het mediagebruik onder de leerling van de bovenbouw? Wat vind je ervan dat ze allemaal al rond lopen met een mobieltje? Ik vind het belachelijk dat ze bijna allemaal al rond lopen met een mobieltje. Maar aan de andere kant het is wel echt iets van deze tijd.
  4. Vind je dat leerkrachten en leerlingen genoeg geïnformeerd worden over mediagebruik?
    Nee, op school hebben we alleen maar een keer voorlichting gehad over het digibord gebruik maar verder niet. Ik vind het belangrijk dat wij en de leerlingen voorlichting hierover krijgen, want het mediagebruik wordt steeds meer en groter. En daarom vind ik het belangrijk dat iedereen weet hoe hij of zij ermee om kan gaan. Maar aan de andere kant vind ik dit ook wel weer iets voor de ouders anders komen wij niet meer aan onze echte lessen toe.

 

Opdracht 8: Cyberpesten
1. Wat zou ik doen als ik erachter kwam dat een medestudent gecyberpest werd?
Ik zou eerst aandachtig luisteren naar mijn medestudent. En laten weten dat ik er voor hem of haar ben. Dan probeer ik met haar of hem een oplossing te bedenken bijvoorbeeld het profiel te verwijderen. Maar als het heel ernstig is dan zou ik een docent erbij halen.

2. Interview je stagebegeleid(st)er/andere professionele opvoeder wat hij/zij zou doen als hij/zij wist dat er gecyberpest werd in de klas. 
Het is heel lastig om cyberpesten aan te pakken. Dit komt omdat het na schooltijd gebeurt en dan hebben wij (onze school) er weinig grip op. Wij proberen dit te voorkomen doordat we hebben gezegd dat het verboden is om je mobiele telefoon mee te nemen naar school. Maar als dit dan toch na schooltijd gebeurt en wij komen daar achter dan lichten we de ouders in. En we gaan met de kinderen praten. Of we leggen aan de hele groep uit hoe erg dit is. Maar gelukkig is dit nog niet voorgekomen op deze school.

Maak jouw eigen website met JouwWeb